ガチャガチャ市場は270億円の規模に

写真 (77)

ガシャポン・ガチャガチャ評論家のおまつです。

今回はシリーズにわたり、いまどきのガチャポン業界動向を紹介します。

まず見てもらいたいのが、ガチャポン(総称=カプセル玩具)の市場は270億円になっています。
(一般社団法人日本玩具協会・
2012年度玩具市場規模調査結果データ)。
gurahu 

最近の5年間の売り上げ規模の推移を見ていくと、2011年の東日本大震災を除けば、

リーマンショック前の売り上げ市場に近づいてきています。

270億円規模のマーケットをもつガチャポン業界。
最近のガシャポン・ガチャガチャの傾向として、
購入層を子どもから大人までターゲットを拡大し、
カプセルのコンテンツも多様化を遂げ、
様々なコラボレーション
が生まれています。

ガチャポン自体が「省スペース」ビジネスツールとして活用され、
昔はおもちゃ屋さんや文具店に配置してあったガチャポンは、
今やひとつのプロモーションツールとして、
異業種の店頭に置くなど活躍の場を広げています。

この市場のなかで、カプセル玩具メーカーの業績を見ていきます。

まずは、株式会社奇憚クラブ
logo
奇憚クラブさんといえば、「コップのフチ子」さん。
「コップのフチ子」さんの売り上げに記事はこちら

【儲かりすぎワロタwww】ガチャポン「コップのフチ子」の売り上げが9億6千万円www 。フチ子さん、どうか、ぼくをヒモにしてください!




設立当初の年商2億円からはじまった奇憚クラブさん、
2013年度(8月決算)はなんと、売上高が15億円までなっています。

カプセル玩具市場のなかで、約5%を占めている。 
 

しかも、従業員は16名(20134月末現在)

『アマガエルストラップ&マグネット』、『シリーズ生きる 土下座ストラップ』
『江頭250フィギュアストラップ』、『コップのフチ子』など
一般的なオリジナルヒーローとは違う、ニッチ路線で
数々のヒット商品を連発するなど、ますます勢いを見せている会社です。

続いて、株式会社海洋堂。
kaiyodo_logo

海洋堂さんのHPにをありますが、
「創るモノは夜空にきらめく、星の数ほど無限にある」という言葉。
なんと素敵な企業のコンセプト。
海洋堂さんは、ガチャポンもふくめ、あらゆるフィギュアを企画制作しています。

最近では、テレビ東京の「カンブリア宮殿」にも同社社長が取り上げられていましたね。
 

 
従業員41人で、現在の売り上げ高は約30億円にまで達成し、
世界が認める玩具メーカーのひとつになっています。

このつづきは、その2へ。

English edition


Sales trends of Gachapon industry in Japan


For three series , I will introduce the Gachapon industry trends these days this time .


Will want you to look first , market Gachapon of ( generic name = capsule toy ) has become to 27 billion yen .

( The Japan Toy Association , 2012 toy market survey data ) .


As you look at the changes in the sales scale of the last 5 years , with the exception of the Great East Japan Earthquake of 2011 ,

We are getting closer to the sales market collapse of Lehman Brothers before .


Gachapon industry with a market of 27 billion yen scale .

Trend of Gashapon - Get a recent


Expanding the target from children to adults to purchase layer , the content of the capsule also undergone a diversification ,

Collaboration offers a variety of birth .

Gachapon itself is used as a " space-saving " business tool ,

Gachapon that had been placed in the stationery store and toy shop is old ,

And extends the playing field as a promotional tool of one , such as a piece of over-the-counter in different industries now .


Among this market , I will look at the performance of capsule toy manufacturers .


First of all , Ltd. Kitan club

Kitan club , who started from 200 million yen annual sales of its inception ,

What , sales has become up to 15 billion yen ( August closing ) 2013 .


Among the capsule toy market , accounting for about 5% .


Subsequently , Kaiyodo Co., Ltd. .

While there in the HP of Kaiyodo 's ,

The word "things to create sparkling in the night sky , as the number of stars in the infinite " .

This Concept is a nice company !

41 people among employees , sales of current to achieve up to about 30 billion yen ,

It has become one of the toy maker that the world accepts .


It has its , to the 2 .