ガチャガチャ市場は270億円の規模に
ガシャポン・ガチャガチャ評論家のおまつです。
今回は3シリーズにわたり、いまどきのガチャポン業界動向を紹介します。
まず見てもらいたいのが、ガチャポン(総称=カプセル玩具)の市場は270億円になっています。
(一般社団法人日本玩具協会・2012年度玩具市場規模調査結果データ)。
最近の5年間の売り上げ規模の推移を見ていくと、2011年の東日本大震災を除けば、
リーマンショック前の売り上げ市場に近づいてきています。
270億円規模のマーケットをもつガチャポン業界。
最近のガシャポン・ガチャガチャの傾向として、
購入層を子どもから大人までターゲットを拡大し、カプセルのコンテンツも多様化を遂げ、
様々なコラボレーションが生まれています。
ガチャポン自体が「省スペース」ビジネスツールとして活用され、
昔はおもちゃ屋さんや文具店に配置してあったガチャポンは、
今やひとつのプロモーションツールとして、異業種の店頭に置くなど活躍の場を広げています。
この市場のなかで、カプセル玩具メーカーの業績を見ていきます。
まずは、株式会社奇憚クラブ
奇憚クラブさんといえば、「コップのフチ子」さん。
「コップのフチ子」さんの売り上げに記事はこちら。
【儲かりすぎワロタwww】ガチャポン「コップのフチ子」の売り上げが9億6千万円www 。フチ子さん、どうか、ぼくをヒモにしてください!
設立当初の年商2億円からはじまった奇憚クラブさん、
2013年度(8月決算)はなんと、売上高が15億円までなっています。
カプセル玩具市場のなかで、約5%を占めている。
しかも、従業員は16名(2013年4月末現在)。
『アマガエルストラップ&マグネット』、『シリーズ生きる 土下座ストラップ』
『江頭2:50フィギュアストラップ』、『コップのフチ子』など
一般的なオリジナルヒーローとは違う、ニッチ路線で
数々のヒット商品を連発するなど、ますます勢いを見せている会社です。
続いて、株式会社海洋堂。
海洋堂さんのHPにをありますが、
「創るモノは夜空にきらめく、星の数ほど無限にある」という言葉。
なんと素敵な企業のコンセプト。
海洋堂さんは、ガチャポンもふくめ、あらゆるフィギュアを企画制作しています。
最近では、テレビ東京の「カンブリア宮殿」にも同社社長が取り上げられていましたね。
従業員41人で、現在の売り上げ高は約30億円にまで達成し、
世界が認める玩具メーカーのひとつになっています。
このつづきは、その2へ。
ツイートEnglish edition
Sales trends of Gachapon industry in Japan
For three series , I will introduce the Gachapon industry trends these days this time .
Will want you to look first , market Gachapon of ( generic name = capsule toy ) has become to 27 billion yen .
( The Japan Toy Association , 2012 toy market survey data ) .
As you look at the changes in the sales scale of the last 5 years , with the exception of the Great East Japan Earthquake of 2011 ,
We are getting closer to the sales market collapse of Lehman Brothers before .
Gachapon industry with a market of 27 billion yen scale .
Trend of Gashapon - Get a recent
Expanding the target from children to adults to purchase layer , the content of the capsule also undergone a diversification ,
Collaboration offers a variety of birth .
Gachapon itself is used as a " space-saving " business tool ,
Gachapon that had been placed in the stationery store and toy shop is old ,
And extends the playing field as a promotional tool of one , such as a piece of over-the-counter in different industries now .
Among this market , I will look at the performance of capsule toy manufacturers .
First of all , Ltd. Kitan club
Kitan club , who started from 200 million yen annual sales of its inception ,
What , sales has become up to 15 billion yen ( August closing ) 2013 .
Among the capsule toy market , accounting for about 5% .
Subsequently , Kaiyodo Co., Ltd. .
While there in the HP of Kaiyodo 's ,
The word "things to create sparkling in the night sky , as the number of stars in the infinite " .
This Concept is a nice company !
41 people among employees , sales of current to achieve up to about 30 billion yen ,
It has become one of the toy maker that the world accepts .
It has its , to the 2 .
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